• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Får vi låna, bolån ca 3,5 miljoner?

Kalex

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag och min man har planerat att köpa en nyproduktion bostadsrätt i Malmö.
Vad tror ni om våra chanser på att få ett bolån på ca 3,5 miljon?

Förutsättningar: boendes i en bostadsrätt (värderingen är ca 800.000kr och har kvar bolån 300.000 kr). 2 små barn.

Person 1. Fast anställd i Danmark sedan flera år, månadsinkomst ca 72000 sek. Ett Amex kredit kort 35000 (utnyttjat, ca 15.000/mån) . Inga andra lån eller skulder

Person 2. Student med CSN lån.

Har 600000 sparat. 3 år sedan hade vi pratat med SEB och de sa att vi kunde låna bara 600.000kr. Då var min mans inkomst 60.000kr/mån, hade 250.000kr sparat, jag hade inget lån eller inkomst och vi hade bara ett barn.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Har liknande erfarenhet av SEB för 5-6 år sedan. Varit kund sedan typ 40 år, jobbade utomlands med rejält klirr i kassan och nästan en mille i kontanter och noll lån.
Blev också erbjuden en struntsumma precis som ni. De tittade bara på UC och inte inkomst.
Bytte till Handelsbanken och fick direkt de 3 milj som behövdes, till bra ränta och utan strul.

Kanske din mans inkomst inte syns på UC på samma sätt då han får betalt i/från Danmark?

Har sedemera lämnat HB för Landshypotek då jag fick bättre villkor. Då jag ser att ni bor i samma landskap kan jag rekommendera att ni bokar in ett personligt möte med Marie Glindholm på HB i Lund som hjälpte oss på den tiden.
 

Kalex

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Bra förutsättningar. Hade person 2 haft en månadsinkomst, borde det inte varit några som helst problem. Men det kan nog gå ändå, boka ett möte med er bank.

Ett tips är att fylla i här, och se vad SBAB säger:
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/
Tack för ditt svar och dina tipsar. Ja, kanske de såg inte inkomst på UC. Vi hade också möte med Nordea då för att vi redan var deras kund ( tills nu) men de bjöd bara 1,2m. Nordea sa att om jag hade haft fastjobb med inkomst ca 5-7000kr, då kunde vi låna 2 miljon. Vi hade haft mötet med nordea innan vi pratade med SEB och då hade vi bara ett barn, inga skulder ( tills nu). Det låter jättekonstigt. Men vi ska försöka kontakta en annan bank.
 
Senast ändrad:

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Gå till Danske bank. Strunta i storbankerna.
 

Kalex

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har liknande erfarenhet av SEB för 5-6 år sedan. Varit kund sedan typ 40 år, jobbade utomlands med rejält klirr i kassan och nästan en mille i kontanter och noll lån.
Blev också erbjuden en struntsumma precis som ni. De tittade bara på UC och inte inkomst.
Bytte till Handelsbanken och fick direkt de 3 milj som behövdes, till bra ränta och utan strul.

Kanske din mans inkomst inte syns på UC på samma sätt då han får betalt i/från Danmark?

Har sedemera lämnat HB för Landshypotek då jag fick bättre villkor. Då jag ser att ni bor i samma landskap kan jag rekommendera att ni bokar in ett personligt möte med Marie Glindholm på HB i Lund som hjälpte oss på den tiden.

OMG, en mille i kontanter och noll lån men kunde låna bara 600.000. Helt galen :((
Ja, kanske de såg inte min mans inkomst på UC. Tack din tips, jag ska prata med min man och kontakta hon.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Tack för ditt svar och dina tipsar. Ja, kanske de såg inte inkomst på UC. Vi hade också möte med Nordea då för att vi redan var deras kund ( tills nu) men de bjöd bara 1,2m. Nordea sa att om jag hade haft fastjobb med inkomst ca 5-7000kr, då kunde vi låna 2 miljon. Vi hade haft mötet med nordea innan vi pratade med SEB och då hade vi bara ett barn, inga skulder ( tills nu). Det låter jättekonstigt. Men vi ska försöka kontakta annan bank.
Man kan ju inte rekommendera oegentligheter, men jag vet en kompis kusins svågers arbetskamrats sambo som skrev ett påhittat anställningsbevis som började ungefär samma månad som bolåneansökan så första lönen hade ju inte kommit in än, och det godkändes av banken. Ingen har tid att kolla upp saker idag. Hade jag behövt göra något sådant för att komma upp i summan så kanske jag hade gjort det. Bankerna räknar ju ens budget för att man skall klara av en 7% bolåneränta plus amortering enligt lagkrav. :)
 

Kalex

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Man kan ju inte rekommendera oegentligheter, men jag vet en kompis kusins svågers arbetskamrats sambo som skrev ett påhittat anställningsbevis som började ungefär samma månad som bolåneansökan så första lönen hade ju inte kommit in än, och det godkändes av banken. Ingen har tid att kolla upp saker idag. Hade jag behövt göra något sådant för att komma upp i summan så kanske jag hade gjort det. Bankerna räknar ju ens budget för att man skall klara av en 7% bolåneränta plus amortering enligt lagkrav. :)

Jag har även hört samma händelse som du berättade :)
Jag testade spela lite med bolånekalkyl hos HB bank. Vi kan låna upp till 2,2m, men om min man söker lånet ensam, blir lånet 3,2m då. Jag undrar om kan min man söka lånet ensam även om vi är gift ?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Jag har även hört samma händelse som du berättade :)
Jag testade spela lite med bolånekalkyl hos HB bank. Vi kan låna upp till 2,2m, men om min man söker lånet ensam, blir lånet 3,2m då. Jag undrar om kan min man söka lånet ensam även om vi är gift ?
Det är klart att han kan, men då räknar banken med att han försörjer dig och barnen också på sin inkomst och att du bidrar med noll kr. Går kalkylen inte ihop med dig bör den inte göra det utan dig.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Det är klart att han kan, men då räknar banken med att han försörjer dig och barnen också på sin inkomst och att du bidrar med noll kr. Går kalkylen inte ihop med dig bör den inte göra det utan dig.
Vet inte om jag håller med om att man skall försörja sin bättre hälft. Barnen, absolut, men jag tror i alla fall de gånger jag sökt krediter så har bankerna sett det som delad ekonomi, där jag halverat bokostnad etc, och sen hur sambo/fru/partner får ihop till sin halva struntar de i. Om ny bostad skall stå på båda så är det nog en annan femma. Men jag ser inget problem om man sätter huset på den ena om man är gift då tillgångar delas lika vid skiljsmässa så i slutet spelar det ingen roll. Visst kan man inte söka ROTavdrag om man inte står skriven som ägare, likaså kan man inte dra av 50k av eventuell hyresintäckt om man hyr ut rum eller huset under delar av året.

Jag utgår från att ni har Minuc tjänsten och kan se kreditvärdigheten. Som många intygar på forumet så kan man få bättre betyg beroende på typ av kredit man har, och de ser positivt på att man har tex ett kreditkort på 50k som är outnyttjat då man har en potentiell buffert vid svackor i ekonomin.
En annan möjlighet är ju även att ta Wästgöta-svängen som jag själv gjorde med framgång, men det hjälper nog mest när man måste släcka dåliga krediter. Wästgöta tar bara bisnode och skuld hos dem syns inte på UC-förfrågan. Alltså kan man låna upp till 300k som man kan använda till att släcka andra krediter, betala kontantinsats, få upp Minuc score etc så att man får igenom sina planer på annat håll. Storbankerna tar ju bara UC och ser inte Wästgöta, Klarna etc. Man bör ju inte ta mer lån än man klarar av !
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp